Feeds:
Posts
Comments

Archive for the ‘Friend Stories’ Category

Bismillahirrahmanirrahim…

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

Apa khabar semua? Kaifa halukum? Diharap semuanya berada dalam keadaan sihat iman dan sihat kesihatan. Alhamdulillah, keluarga kami akhirnya menerima berita gembira yang besar sebulan yang lalu. Iaitu…jeng…jeng..jeng.. Fida’ & Faatih dapat adik baru!!!Hehe…best tak berita besar kami? Bestkan?? 😀

Alhamdulillah Allah menjadikan mujahidah comel kami lahir pada masa yang sangat sesuai. Masa tu, seminggu selepas abi selesai group project presentation untuk Master yang sedang beliau jalani, di tambah dengan musim cuti sekolah menjadikan abi boleh menjaga ummi tanpa terkalut-terkalut mengurusi Kakak Fida’ dan sekolahnya.Subhanallahi wa bihamdih…segala puji dan syukur hanyalah untuk Allah…

Alhamdulillah…Allah menghadirkan kelahiran ini pada suasana yang sangat tepat, hingga kelapangan abi dari urusan belajarnya menjadikan abi mampu menginfaqkan cinta dalam skala yang lebih besar. Memandikan ‘Iffah kecil, Faatih, Fida’; membawa Fida’ dan Faatih berjalan ke taman, mall, majlis ilmu, rumah opah; di samping membelikan keperluan-keperluan rumah yang kehabisan dari waktu ke waktu. Jazakallahu khairan kathira Cinta atas segala perhatiannya dan alhamdulillahi rabbil ‘alamin atas kurniaMu.

Alhamdulillahirabbil ‘alamin juga kerana Allah menghadirkan kelahiran ini pada waktu mama berada di Gombak, hingga makanan-makanan bergizi orang selepas bersalin dapat tersedia, di samping penyediaan-penyedian daun untuk mandi sehari-hari hingga ke maid training dan omelan-omelan nasihat tersedia dengan kadar tip top. Hihi. Jazakillahu khairan kathira mama atas semua jerih payah menjaga anak mama dari bayi hingga beranak pinak..huu…

***

Dan alhamdulillah hari ini adalah hari ke-47.Hari habis berpantang dr keluar rumah, makan makanan berminyak dll. Semalam, 2/5/2010 alhamdulillah ummi telah merayakan kemerdekaan dengan meraikan pernikahan ikhwan & akhwatifillah Mohd Ihsan & Nurul Alia. Pernikahan ini sekaligus upacaranya pada hemat saya sederhana, tidak bermegah-megah dan penuh cinta.

Sebelum upacara bermula, ayah pengantin sempat mengusik anak dara suntinya,”Siapa nama bakal suami kamu?” Malu-malu si bidadari menjawab soalan ayah. Sang ayah mengusik lagi, “Betul ini calon suami kamu?” …dan para hadirin pun terseyum, tertawa. Kemudian, sang ayah memulakan ucapan aqad penyerahan dan si bakal suami menyambut hingga sahlah ijab qabul yang memetrai mitsaqan ghaliza mereka. Subhanallah wal hamdulillah.

Selesai pernikahan, keluarga & sahabat handai mempelai sibuk mengajak pengantin bergambar. Comelnya, kedua-duanya malu-malu. Sahabat handai pengantin sibuk mengusik, “Pegang tangan-pegang tangan…sunnah Rasul”, siku pengantin lelaki ditolak-tolak.

Oh comelnya! Barakallahu lakuma wa baraka ‘alaikuma wa jama’a bainakuma fil khair.Semoga Allah memberkahimu ketika senang dan susah & sentiasa mengumpulkan kamu dlm kebaikan.Amin.

***

Saya mengetahui kewujudan doa ini semasa saya hendak menikah. Lambatkan? Padahal mesti orang lain lebih ramai dah menikah sebelum kami. Hehe. Tapi, maklumlah antara kawan-kawan sekolah juga kawan-kawan universiti, kami yang terawal menikah ditambah pula kedua-dua kami anak sulung menjadikan saya tidak pernah terbaca apalagi menghafal doa ini sebelum pernikahan sendiri. Hingga apabila dah tahu, saya naaakk sangat orang mendoakan saya cara Rasulullah tapi, mustahilkan saya boleh mengajar-ajar tetamu yang hadir ke majlis pernikahan saya? ;|. Jadi, saya menulis artikel untuk tetamu yang hadir, hingga apabila mereka membaca, sekaligus mereka mendoakan. Dan alhamdulillahirabbil ‘alamiin, the tricks played!Hehe 😀

For years, i was wondering kenapa doanya barakallahu lakuma wa baraka ‘alaikuma yang apabila di translate berbunyi,”Semoga Allah limpahkan barakah kepadamu, dan semoga Allah limpahkan barakah atasmu”-baru disambung dengan wajama’a bainakuma fil khair. I was wondering kenapa Rasulullah mengajarkan pengulangan barakah kepadamu dan atasmu yang pada saya (waktu itu) tiada bezanya di antara kedua ayat.Dan kenapa pula ditranslate dengan ayat, “Semoga ALlah memberkahimu baik ketika senang dan susah..”

Rupanya Bahasa Syurga memang punya nilaian yang tak mungkin sama dengan bahasa manapun, hingga lakuma dan ‘alaikuma yang nampak sama dalam Bahasa Melayu tidak sama maksudnya dalam Bahasa Arab, Lughatul Jannah. Rupanya ‘ barakallahu lakuma’ membawa maksud barakah atas hal-hal kebaikan yang disukai oleh kedua mempelai, sedang baraka ‘alaikuma membawa maksud barakah atas hal-hal qada’ qadar yang tidak disukai oleh kedua mempelai.Hingga atas alasan tersebut, ianya di translate dalam Bahasa Melayu sebagai, “Semoga ALlah memberkahimu baik ketika senang dan susah..”

Tapi, persoalannya kemudiannya apakah maksud barakah yang sebenarnya ye? Kite dibuat bingung seketika. Hee~ Menurut Salim A. Fillah dalam bukunya, ‘Saksikanlah Bahawa Aku Seorang Muslim’ barakah adalah aneka harapan, yang kesimpulannya berakhir dengan kebaikan.

Bentuk-bentuk harapan boleh jadi bahagia dengan kehidupan baru, anak ramai, kekal dunia akhirat, sakinah mawaddah wa rahmah dll.Tetapi, aneka harapan ini tidak semestinya berakhir dengan kebaikan. Contohnya, ada yang kehidupan baru yang asalnya disebut pembinaan masjid-justeru menjadi semakin jauh dari Allah setelah pernikahan; ada yang anak ramai tapi justeru anak-anaknya yang ramai menjatuhkan air muka keluarga dengan akhlak yang tidak baik; ada yang kekal dunia akhirat tapi justeru abadi menggelegak di neraka Jahannam seperti Abu Lahab dan isterinya. Na’uzubillahi min dzalik.

Jadi, atas alasan beragamnya pengakhiran harapan, Rasulullah melarang kita mengucapkan doa.”Tahniah ye. Semoga dapat ramai anak” atau “Semoga Bahagia” dll.Dan cukuplah kita dengan mendoakan mereka barakah, iaitu bertambahnya kebaikan bagi sang mempelai dalam kehidupan mereka dari titik masa ini hingga mereka bertemu Allah. Mengutip ayat Salim A.Fillah,”Barakah adalah bertambahnya kebaikan dalam setiap kejadian yang kita alami waktu demi waktu.Ketika Allah mencintai hambaNya, maka ia berkenan membuat sang hamba begitu peka. Saat ditenggelamkan dalam lautan nikmat, sang hamba peka untuk mengenakan alat selamnya. Ia peka. Hatinya berbunga melihat berbagai rerupa, namun tak pernah melalaikan satu kata. Syukur. Lain sisi, Allah juga mengasah agar sang hamba peka, di saat gelombang musibah bertubi-tubi menghentam dan badai melantakkan harta kepunyaannya, dia tidak melupakan suatu kata. Sabar.Ia menapaki jalan-jalan Sulaiman a.s sekaligus menyusuri permatang-permatang Ayyub a.s.Hingga barakah, dalam pujian Rasulullah saw adalah keajaiban. Keajaiban yang menakjubkan!

“Menakjubkan sungguh urusan orang beriman. Segala perkaranya adalah kebaikan. Dan itu tidak terjadi kecuali pada orang yang beriman. Jika mendapat nikmat, ia bersyukur dan syukur itu baik baginya. Jika ditimpa musibah dia bersabar, dan sabar itu baik baginya” (HR Abu Dawud & AT Tirmidzi)

***

Selalu ada berbagai Kisah Cinta sebelum menanjak sebuah pernikahan. Ada kisah pertemuan. Ada kisah lamaran. Yang masing-masing punya kedekatan di hati kedua mempelai. Tapi, tahukah anda apakah cara membuat ‘Love Celebration’ sesuai sunnah menanjak sebuah pernikahan?Allah menerangkan caranya melalui firmannya dalam Ar Rum 30:21 yg berbunyi;

“Dan di antara tanda-tanda kekuasaanNya ialah Dia menciptakan pasangan-pasangan untukmu dari jenismu sendiri, agar kamu merasa cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan Dia menjadikan  diantaramu rasa kasih dan sayang. Sungguh, pada demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda kekuasaan Allah bagi kaum yang berfikir.”

1-Pasangan-pasangan untukmu dari jenismu sendiri : min anfusikum azwaajan;

Dari kata kunci pertama ini, kita mengetahui bahawa Allah menjadikan pernikahan terjadi di atas konsep keserasian jiwa. Memahami konsep Al-Quran, kita mengetahui bahawa keserasian jiwa hanya diukur oleh Al-Quran di atas konsep baik “thoyyib” dan keji “khobis” seperti yang tertera dalam surah An-Nur 24:26.Dan Al-Quran, seperti yang kita kenal tidak memaparkan konsep baik menurut kaca mata kita which are hensem, gaji lima angka, rumah banglo, kereta mewah dsb ;p . Tetapi Al-Quran memaparkan ukuran baik berdasarkan komitmen seseorang kepada Allah dan agamaNya “Sungguh yang termulia disisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa. Sungguh, Allah Maha Mengetahui, Maha Teliti” (Al-Hujurat 49:13).

Komitmen seseorang kepada Allah dan agamaNya jelas merupakan suatu yang sangat subjektif. Siapa yang dapat menilai ikhlas individu? Pasti saja, ia solely kepunyaan Allah. Atas alasan itu tidaklah keterlaluan bila kita mempercayakan Allah atas urusan jodoh kita.

Tapi, adakah, bila kita mempercayakan Allah atas urusan jodoh, kita tidak berusaha apa-apa? Pasti ramai yang mahu memarahi saya? Sebab, secara umum; mereka yang bercouple merasakan bercouple perlu sebagai bahagian usaha mendapatkan jodoh. Begitulah mereka berkira-kira.

Sahabatku, Islam adalah agama yang sentiasa menggalakkan usaha-usaha individu untuk mencapai objektif-objektif mereka bilamana objektif-objektif itu berada dalam bingkai syari’at Islam. Jadi, saya membenarkan anda, bahawa Islam menggalakkan usaha-usaha individu-individu Muslim yang ingin meraikan fitrah dirinya yang ingin dicintai.

Tapi sahabatku, sebagaimana Islam membingkai maksiat dengan pernikahan, Islam juga membingkai cara-cara untuk berusaha ke arah pernikahan, hingga kita mendapatkan pernikahan dan berada dalam pernikahan selamanya dalam perasaan mawaddah dan rahmah terhadap pasangan kita.Berdasarkan AnNur 24:26; Islam mengajarkan setiap individu lelaki atau perempuan supaya berusaha melakukan perbaikan, pengislahan kepada diri. Ya, sahabatku. Usaha yang diajarkan Al-Quran untuk mendapat suami atau isteri yang baik adalah mengubah diri menjadi yang terbaik. Yang terbaik dalam kaca mata Allah, bukan dalam kaca mata manusia biasa. Kerana perbaikan ini yang kemudian, akan menjadikan seseorang mendapat suami atau isteri yang juga baik sebaik dirinya, juga menjadikan dia tergolong di antara orang yang mendapat kemenangan”Orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad di jalan Allah dengan harta benda dan diri mereka, adalah lebih tinggi derajatnya di sisi Allah; dan itulah orang-orang yang mendapat kemenangan” (AtTaubah 9:20) .Subhanallah.

Dan setelah itu, meyakinlah. Allah kan pasti mengganjar Putera/i terbaik untuk cinta terbaik yang pernah kau sembahkan untukNya. Yakinlah, bahawa sang Pangeran pasti hadir dari TuhanMu. Tidak di dunia, tapi pasti di akhirat. Sepertimana Maryam binti Imran yang dijanjikan Pangeran terbaik di syurga, Al-Mu’allim Muhammad s.a.w. Sang Pangeran yang tiada tolak bandingnya, dicintai semasa hidupnya, setelah ketiadaannya dan oleh manusia juga seantero langit dan bumi. Meyakinlah….InsyaAllah Allah pasti mengganjar yang terbaik dan luar jangkauan kita untuk perbaikan-perbaikan diri kita dalam mencari redha-Nya.InsyaAllah…. Amin.

2-kamu merasa cenderung dan merasa tenteram kepadanya: litaskunu ilaiha

Disini, Al-Quran menggunakan perkataan li, sebagai indikasi perasaan cinta automatik yang dijadikan Allah terhadap diri individu dengan pasangan yang dinikahinya.Dan cinta ini di sebut Al-Quran dengan kata sakinah. Sakinah tidak mempunyai perkataan/vocab yang sesuai dalam bahasa melayu. Itu yang pasti sehingga terjemahan Al-Quran dalam bahasa melayu/indonesia memberikan variasi kata untuk mendefinisikan sakinah. Sakinah didefinisikan sebagai cenderung dan tenteram juga tenang dan tenteram dan didefinisikan sebagai love and mercy dalam terjemahan Abdullah Yusuf Ali.

Menurut suatu website peribadi, sakinah berasal daripada perkataan sakana yang bererti diam/tenangnya sesuatu setelah bergejolak. Itulah sebabnya mengapa pisau dinamai sikkin karena ia adalah alat yang menjadikan binatang yang disembelih tenang, tidak bergerak, setelah tadinya ia meronta. Jadi, tepat sekali perkataan tenteram kerana gejolak syahwat telah menemukan saluran yang halal dan thoyyib dan tenang kerana ada pendamping yang siap mendukung perjuangan individu muslim menjadi “Yang Terbaik di Mata Allah”.Perjuangan dua individu yang menikah menjadi “Yang Terbaik di Mata Allah” inilah yang insyaAllah melahirkan keluarga sakinah. Dan sakinah inilah yang menyebabkan pernikahan disebut separuh agama seseorang.

Memahami ini, saya jadi memuhasabah diri, apakah saya dan suami sedang dalam usaha perjuangan membentuk keluarga sakinah yang mana kami dan pasangan sedang berjuang menjadi “Yang Terbaik di Mata Allah”? Adakah kami meluangkan masa cukup dalam mentarbiyahkan Islam untuk keluarga kami? Adakah ibu bapa kami merasa lebih nyaman “birrul walidain” kami buah dari pernikahan kami? Adakah kami keluarga yang mempunyai hubungan baik dengan jiran-jiran kami? Dan adakah kami keluarga yang tetamu merasa bahagia bertamu di rumah kami?

“Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhir, hendaklah ia berbuat baik kepada tetangganya. Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhir, hendaklah ia memuliakan tetamunya. Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhir, maka hendaklah ia berbicara yang baik atau diam” (HR Muslim)

Dan adakah kita yang berikrar untuk menjadi da’ie, tatkala dihadapkan dengan rumahtangga menolak untuk menjadi dai’e-da’ie yg berkhidmat utk masyarakatnya?

Memuhasabah diri membuat saya berasa “Have we actually celebrate our love according to Al-Quran and sunnah”?Dan ia membuat saya merasa, “Ah Allah..jauhnya lagi aku dalam menggapai syurga…”Innalillahiwainna ilaihi rajiun 😦

3-rasa kasih dan sayang: mawaddah wa rahmah

Mawaddah adalah rasa kasih yang bersifat romatisme yang diimpikan oleh perempuan dan lelaki. Romantisme dibawakan bunga, dibawakan cincin, dibelikan hadiah, dibisikkan kata-kata manis oleh yang tercinta.Romantisme dalam berpegangan tangan, bergurau senda yang menjadi antara moment-moment indah pasangan dua sejoli. Inilah mawaddah. Romantisme inilah yang dikarang dalam novel-novel cinta, dalam adegan-adegan filem atau drama bersiri yang bertemakan kisah cinta. Dan Islampun selaku agama yang mengiktiraf kisi-kisi manusia tidak menolak romantisme itu melainkan membingkainya dalam sebuah pernikahan. Atas sebab itu kita pernah mendengar kisah Sang Rasul Muhammad saw minum dari gelas yang sama dengan isterinya, sampai-sampai meminum dari sudut gelas yang sama. Kita juga pernah mendengar kisah Sang Rasul saw berlumba lari bersama, mandi bersama selain memberikan hadiah buat para ummahatul mukminin radiyallahuanhuma. Malah, Rasulullah saw bersabda:

“Apabila seseorang menyatakan, “Aku cinta padamu”, maka jawablah: “Ahabbaka llazi ahbabtaniy lah”- Semoga Allah mencintaimu, yang Dialah membuat engkau mencintaiku keranaNya”

(Diriwayatkan oleh Abu Daud, anNasaai dan Ibnu Hibban dari hadis Anas)

Rahmah pula adalah rasa sayang yang dengan sayang ini kita diizinkan oleh Allah untuk sentiasa memberi dengan keikhlasan. Maka perkataan tepat untuk menggambarkan rahmah adalah cinta keibuan yang tak pernah mengenal lelah dalam memberi, tak pernah mengungkit meski yang dicintai tidak mampu membalas pemberian dalam bentuk yang serupa atau lebih baik, rela berkorban dan banyak memaafkan. Kerana sifat rahmah, kita mendengar kisah Rasul saw yang pulang ke rumah dan menyiapkan sendiri makanan beliau bila tiada makanan di rumah, menjahit tampalan-tampalan baju sendiri yang tak sempat disiapkan sang isteri tercinta dan memaafkan dalam kisah mereka yang meminta jatah lebih dari harta rampasan perang yang telah diberikan Rasul saw.

Setelah anda mengetahui tentang rahmah, apakah pendapat anda mengenainya? Secara jujur, saya merasakan menghadirkan rahmah dalam rumahtangga bukan hal yang ‘kacang goreng’..Perlu usaha yang kadang tak kecil untuk senantiasa ikhlas dalam memberi. Dan saya yakin, rahmah ini memerlukan campur tangan pertolongan Allah dalam memegang kendali hati kedua mempelai untuk sentiasa mampu memberi cinta keibuan yang dalam masa yang sama mewarnai sisi-sisi rahmah dengan mawaddah. Allah, bantulah kami dalam menghadirkan mawaddah wa rahmah diantara kami.Dan bantulah kami Ya Allah dalam membina keluarga yang sakinah. Bantulah kami Ya Allah agar bahtera baitul muslim kami merupakan antara baitul muslim yang dinaungi sakinah,mawaddah wa rahmah.Amin.Amin Ya Rabbal ‘Alaamin.

***

Ada orang pernah bertanya, “Betulke dengan hanya sesi taaruf, ko yakin yang suami ko mencintai ko? Mana ko tahu dia pilih ko due to marriage of convenience”. Secara jujur, saya tidak tahu menilai apakah setiap pernikahan yang tidak berawal dengan “coupling” ini bermula dengan marriage of convenience, atau cinta pandang pertama. Tapi saya yakin ArRahim saya tidak akan menelantarkan orang-orang yang percaya kepadaNya dengan setulus hati. Atas dasar itu, saya rela memulakan My Love Celebration dengan cara Ar-Rum 30:21. Saya dengan rela menikah bila ArRahim memilihkan saya jodoh tersebut melalui sujud-sujud istikharah saya. Benarlah pepatah, cinta mampu membuat orang gila. Dan sejarah membuktikan, cinta kepada Allah memang mampu membuat orang-orang ‘gila’ menempuh pernikahan hanya dengan kepercayaan kepada ketenangan istikharah. Dan cinta kepada Allah jugalah yang membuat manusia-manusia itu mengejar kematian dengan seni-seni kematian di medan tempur.Siapakah yang memahami ini kecuali orang-orang yang beriman? Dan apakah benar kita perindu syahid, yang rindu bertemu TuhanNya dengan cara paling berseni di medan tempur andai untuk urusan jodoh saja kita bertapak ke belakang tidak mahu percaya dengan cara orang-orang beriman mempercayai jawapan istikharah mereka?


Benar juga Salim A.Fillah dalam “Saksikan bahawa Aku seorang Muslim” bahawa pernikahan hanya bermula sama ada dua hal. Menikahi orang yang dicintai atau mencintai orang yang dinikahi. Yang pertama hanyalah kemungkinan. Sedangkan yang kedua adalah kewajiban. Dan atas dasar ini, tatkala mereka orang-orang beriman tidak mampu menghadirkan mawaddah secara automatik, mereka berusaha ke atasnya. Dan pasti Allahkan membantu menghadirkan mawaddah bagi mereka kerana dia pun menjanjikan yang demikian bagi mereka…”…dan Dia menjadikan  diantaramu rasa kasih dan sayang. Sungguh, pada demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda kekuasaan Allah bagi kaum yang berfikir.”Wallahua’lam bissowab.

Advertisements

Read Full Post »

Bismillahirrahmanirrahim…

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh…

sambest

Minggu lepas amanah Allah mentakdirkan diri saya kembali ke sekolah tercinta S.A.M Bestari JAIS, Subang Jaya. Subhanallah..memasuki sekolah setelah berlalunya ~7-8 tahun, sungguh mengusik perasaan.Memori terutama berkenaan cikgu dan kawan-kawan menjenguk hadir dan membawa keharuan yang sungguh mendalam…jiwa-jiwa gitu…hohoho

***

Kami tak memulai sekolah seperti orang lain di Malaysia. Itulah secara ringkas yang boleh dikongsikan.

3242732270_954aa30e8c

Pada tahun 1998, SAMBEST belum semegah hari ini. Kami memulakan sekolah dengan keadaan letrik yang belum terpasang dan air yang belum sedia masuk ke bangunan sekolah. Malam gelap, kami hidup bersimbah dengan cahaya lilin atau torch light. Pagi, kami bangun pagi-pagi beratur mandi kat kantin kawasan sekolah.

Seorang sahabat pernah bertanya,”Mak ngko-ayah ngko tak kisah plak ek pegi sekolah yang takde facilities macam tu?”

Subhanallah wal hamdulillah walailahaillallah wallahu akbar, menanggap soalan itu saya jadi terkesima. Tak pernah dalam fikiran kami waktu tu untuk mengadu pada parents untuk pindah sekolah sekalipun kami dalam keadaan sedemikian. Yang ada adalah sebuah perasaan yang Allah berikan yang membuat kami berasa kami pelajar-pelajar yang hadir ke sekolah itu adalah pelajar-pelajar pilihan Allah.

Ustaz Ismail, PK HEM SAMBEST 1998-1999, selalu memujuk kami setiap kali Kuliah Subuh dan Maghribnya, “Antum percayalah Allahlah yang memilih keberadaan antum untuk terpilih menjadi sebahagian warga Sekolah Agama Menengah Bestari ini. Sekalipun kita berada dalam keadaan serba kekurangan-tanpa elektrik tanpa air-harungilah ini dengan sabar sebab Allah tau antum memang mampu melaluinya. Allah juga memilih antum – menjadikan antum orang-orang pilihanNya kerana terpilih melalui sesi pelajaran dengan penuh kesabaran”. Subhanallah, apa yang kami dapat fikir masa tu bahawa kami pelajar-pelajar pilihan Allah. Kami special, hingga tak pernah terfikir bagi saya untuk merungut-mengadu untuk dipindahkan sekolah.

sabar

***

SAMBEST adalah sekolah yang paling dekat dengan hati saya kerana bi’ahnya/environmentnya. Secara jujur saya tidak mengetahui keadaan sekolah tersebut pada hari ini, tapi setidaknya itulah sekolah tersebut bagi saya 10 tahun yang lalu.

Sebelum SAMBEST, saya memang ditakdirkan Allah belajar di sekolah agama JAIS. Dari form 1 sampai form 3. Tapi, berbeza dengan SAMBEST, SAM yang lain ini cuma mewajibkan pelajar solat jemaah pada waktu Asar, Maghrib dan Isya’ sedang SAMBEST mewajibkan solat jemaah untuk kelima-lima waktu solat. Malah, masbuq solat samapai imam kedua sampai je, nama terus dicatat pengawas sekolah.

Berbeza dengan semua sekolah yang pernah saya tahu, jadual waktu sekolah, prep petang dan malam (singkatan untuk preparation class atau study time untuk pelajar berasrama penuh), semua berubah mengikut jadual waktu solat. Kalau zohor awal, kami habis sekolah awal-kalau asar awal, automatik jadual waktu prep berubah habis awal. Tak pernah kami merasa hidup kami messy dengan jadual waktu yang berubah mengikut waktu solat yang berubah. Subhanallah dan Alhamdulillah atas nikmat Allah yang menjadikan kami merasa mudah untuk taat kepada waktu solat.

Pelajar-pelajarnya kebanyakannya dimudahkan Allah dengan amalan-amalan nafilah. Kami beramai-ramai puasa Isnin dan Khamis, setiap waktu yang bersamanya rawatib, hampir setiap dari kami melakukannya tanpa banyak songeh, setiap masa selepas habis solat di musolla, kami biasa dengan Al-Quran.Dan semua ini kami buat dengan rela hati tanpa denda ustaz atau kewajiban yang dikenakan pihak sekolah.

Allah, jadikan aku mudah untuk istiqamah dengan amalan nafilah seperti pada zaman-zaman sekolah di SAMBEST walaupun environmentnya telah berubah. Allah, jadikan aku tergolong dalam hambanya yang kuat menahan godaan dunia dalam mencari nilai diri hanya di hadapan-Mu. Amin.

zikrullah

Ustaz Ismail selalu memberi nasihat dalam kuliah subuh/maghribnya,”Ustaz tengok pelajar-pelajar puteri suka melatah.”Opps..mak..mak”-adalagi yang lebih kelakar,”Opocot..opocot”-Kenapa tidak semua latahan-latahan digantikan dengan zikrullah, subhanallah, alhamdulillah, Allahuakbar, masyaAllah, astaghfirullahal ‘adzim dll lagi…Pelajar-pelajar puteri kesayangan ustaz, Allah memberi kita pahala atas setiap zikrullah kita. Dan pahala-pahala inilah yang bakal menjadi bekalan untuk kita masuk syurga, insyaAllah. Dalam perjalanan, naik ke tangga dari musolla ke bilik, zikrullah lah..dalam perjalanan ke sekolah, zikrullah lah. Tukarlah semua latahan-latahan tak bermakna kita menjadi latahan-latahan yang untuk setiap butirannya menghantarkan kita ke syurga. Antunna nak ke, kalau nanti dekat syurga, sahabat antunna dapat masuk syurga lebih tinggi dari antunna cuma kerana satu zikrullahmya lebih dari antunna?Jadi, rutinkanlah zikrullah dalam mencari redha ALlah untuk berjaya di dunia dan akhirat.”Masa tu, I always looking at what ustaz said, macam lagi satu marks je nak dapat 100%, satu marks je boleh menukarkan B ke A..kita mesti geram…

***

Setelah saya dewasa, saya kirakan nikmat sekolah di SAMBEST merupakan salah satu kurniaan Allah yang terbesar buat saya. Ia benar-benar implementasi atas ayat ALlah, “Dialah yang mengutus seorang rasul kepada kaum yang buta huruf dari kalangan mereka sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat-ayatNya, menyucikan jiwa mereka dan mengajarkan kepada mereka Kitab dan Hikmah, meskipun sebelumnya mereka benar-benar dalam kesesatan yang nyata” (Al Jumuah 62:2). Cikgu-cikgu saya benar-benar meneruskan tugas-tugas kerasulan dengan membacakan ayat-ayat Al-Quran, membuatkan kami faham tentang AL-Quran dan membuat kami mengambil banyak hikmah dari Al-Quran padahal kami sebelum masuk ke SAMBEST bukanlah orang-orang yang sangat baik atau dalam kata lain, meskipun kami sebelumnya benar-benar dalam kesesatan yang terus menerus andai tidak diarahkan oleh guru-guru dengan ayat-ayat ALlah.Alhamdulillahi rabbil ‘alamin.

Student-student SAMBEST pada tahun 1998 bukanlah jemaah haji seperti yang digelarkan kepada kami oleh warga USJ, Subang Jaya pada tahun tersebut. Kami datang dari berbagai SAM dan diserapkan masuk ke SAMBEST kerana result peperiksaan PMR kami yang alhamdulillah menjadikan kami pilihan ALlah meski pada nilaian dunia pada waktu itu, taklah secanggih pelajar-pelajar MRSM atau SBP lainnya.

Disebabkan kami dimasukkan dari SAMTH Kg Jawa, SAMTEN Cheras, SAM Rawang, SAM Batu 40 dll ke dalam satu sekolah, kami berpuak-puak. Bergeng ikut sekolah. Guru-guru melihat masalah dalam ukhuwwah kami. Maka satu permainan jalinan kasih diadakan.

love_letter_by_ra3iatha

Semua pelajar dikehendaki meletakkan nama yang dituliskan pada satu kertas dalam satu balang. Balang pun diedarkan dan semua pelajar mesti mengambil satu nama yang mesti bukan nama diri sendiri.Nama yang kami ambil wajib dirahsiakan. Dalam masa satu bulan kami dikehendaki menulis surat kepada kawan kami secara rahsia. Surat dimasukkan ke dalam Kotak di Musollah berlabel surat masuk dan kami mengutip surat-surat kami dari kota berlabel surat keluar.Permainan ini menjadikan kami sangat semangat menulis surat cinta untuk sahabat. Saya ingat saudara saya yang pertama (Jalinan Kasih 1998) ialah Maya dan yang kedua (Jalinan Kasih 1999) ialah Mawarni. Saya ingat kami bertukar ais kerim, coklat, air tin dengan menumpangkan ais kerim di peti makcik dewan makan untuk kawan yang akan mengambilnya seusai dia membaca surat kami. Permainan ini bagi kami sungguh membahagiakan. Hingga usai permainan, kami masih sering mengirim kad good luck, happy birthday dan sebagainya seusai permainan. Malah kami melepak-lepak dibilik sahabat yang disaudarakan seusai permainan tamat hingga tamat sekolah.

Alhamdulillah berkat solat dan doa cikgu,permainan ini alhamdulillah merapatkan hubungan ukhuwwah kami. Memulihkan jurang-jurang ukhuwah yang lompong di antara kami.

***

teacherGuru-guru kami pada saya merupakan guru-guru gemilang, cemerlang dan terbilang kerana keikhlasan mereka. Tak pernah saya lebih semangat belajar dari tahun-tahun saya di SAMBEST. Saya kelas 5 Sains 2 tapi saya sanggup membuat kerja homework Cikgu yang mengajar 5 Sains 3 atau 5 Sains 1. Yang menarik, saya bukan saja buat, malah boleh meminta Cikgu 5 Sains 3 dan 5 Sains 1 tanda kerja sekolah saya dan cikgu akan tandakan meski saya bukan salah seorang dari pelajar beliau.

Waktu rehat SAMBEST penuh dengan pelajar-pelajar yang pergi ke musolla untuk solat dhuha atau pergi berjumpa cikgu di bilik guru. Tahun-tahun sebelum SAMBEST, bilik guru tak pernah se’friendlier environment’ dari SAMBEST. Saya mencintai guru-guru saya dengan sepenuh hati saya meski bukan tak pernah saya di denda jalan itik kerana lambat ke sekolah, di denda kuarantin dari latihan taekwando kerana tak pakai stokin waktu latihan dll.

Ustaz Ismail pernah ditanya,”Saya dengar denda merupakan suatu yang tak baik untuk perkembangan psikologi student-student sekolah. Contoh denda sebab masbuq solat Subuh..tapi kenapa ustaz mendenda sebagai satu approach dari pendidikan?”

Ustaz menjawab,”Saya percaya denda perlu kerana kita dalam fasa mendidik anak-anak yang sedang belajar untuk dewasa”.

Saya tak faham banyak pada masa tersebut, tapi denda-denda yang ustaz buat, untuk orang lambat Subuh dan sebgainya menjadikan saya orang yang lebih sensitif untuk bangun subuh awal, merasa bersalah bangun subuh lambat pada hari-hari saya selepas sekolah hinggalah hari ini. Setidaknya, inilah persaksian saya tentang mengapa mesti denda-denda itu diadakan meski dalam banyak keadaan ustaz bukan mendenda dengan denda-denda yang kami tak mampu menanggapinya.

***

Inilah setidaknya persaksian saya sendiri tentang SAMBEST 1998-1999. Saya ingin mengingatkan, yang membentuk hati-hati kita, yang memegang hati-hati kita adalah Allah. Harini, banyak sekolah agama ditubuhkan. Mereka mencari berbagai formula untuk mempamerkan mereka mempunyai syllyburs sekolah yang terbaik tanpa melihat aspek yang terpenting dari semua usaha pendidikan iaitu keberadaan Allah dalam sistem mereka sendiri. Para pelopor pendidikan, beristighfarlah dan kembalilah kepada Allah. Buatlah syllyburs yang terbaik tapi jangan lupa menerapkan yang terpenting dari semua yang terpenting i.e. memupuk student untuk menjaga rutin solat dan mengubah semua jadual kehidupan kita mengikut waktu solat kita. Dalam masa yang sama, guru-guru harus dipupuk untuk memberi dengan ikhlas dan sentiasa murah sifat kasih-sayang hingga selalu mendoakan para pelajarnya.

SOLAT

Saya bukan orang bijak dalam hal pendidikan, tapi saya yakin SAMBEST hari ini-kejayaannya tak luput dari aspek-aspek yang terpenting ini. Percayalah, kita mungkin mampu berbuat tapi tanpa pertolongan Allah, usaha kita takkan berhasil se mantop yang kita impikan.

Ya Allah, ihdinassiratal mustaqim, dan tetaplah pahala yang berpanjangan dari semua amal soleh kami atas semua guru-guru yang pernah mendidik kami dengan penuh keikhlasan. Amin

Read Full Post »

Bismillahirrahmanirrahim…

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah yang memberikan saya nikmat seorang suami dan para  sahabat yang insyaAllah bergerak menuju keredhaan Ilahi. Kerana tanpa kurniaan ini, mana mungkin saya mampu melihat dunia dengan pandangan mata hati. Alhamdulillahi rabbil ‘alamiin.

Pertamanya, assalamualaikum warahmatullah buat kawan-kawan pembaca. Entry kali ini lebih merupakan sebuah catatan peribadi sebagai peringatan buat diri saya sendiri. Semoga di masa lain, tatkala saya terlupakan hakikat diri saya, saya akan kembali di ingatkan dengan peringatan ini.

2547841532_47aa03d568_o

Beberapa minggu yang lalu, Izwan menulis tentang remark khatib solat Jumaat yang berkata, “Yang Tak Berkelubung  Pasti Tak ke Syurga, Yang Berkelubung Tak Pasti Ke Syurga”. He was shocked…His exact words was, “I’m not denying for women to cover parts of their body but I was shocked! We are human, and the judging for heaven or hell is 4JJI’s not ours.”

Melihat hal ini saya tidaklah begitu terperanjat. Kerana syaitan selalu melupakan keberadaan diri kita hingga kita berada dalam kondisi perasan benar. Ya, kita memang benar bila kawan kita tak bertudung, dia berdosa kerana tidak menutup aurat. Konsep simple was berdosa, masuk neraka. That was what been thought by us. Tapi persoalannya, (1)apakah boleh seorang dai’e mengambil singkap melabel A akan masuk neraka dan B akan masuk syurga. Itu suatu hal yang lain pula. (2) Adakah kita memang pasti dia tidak mempunyai amal-amal baik yang boleh menghantarkan dia ke syurga?

Apa kata kita kaji hal (1) ini bersama-sama?

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullullah saw bersabda: “Pada zaman Bani Israil dahulu, hidup dua orang lelaki yang mempunyai sikap yang berbeza. Lelaki yang pertama suka berbuat dosa, sementara yang kedua rajin beribadah. Setiap kali ahli ibadah ini melihat temannya berbuat dosa, ia menyarankan rakannya itu untuk berhenti daripada perbuatan dosanya.

Suatu ketika, ahli ibadah itu berkata lagi, “Berhentilah daripada perbuatan dosa.” Ahli maksiat pun menjawab, “Jangan pedulikan aku, terserah kepada Allah yang akan menilai perbuatanku. Adakah engkau diutus Allah untuk mengawasi setiap apa yang aku lakukan?” Ahli ibadah membalas, “Demi Allah, dosamu tidak akan diampuni oleh-Nya atau kamu tidak akan dimasukkan ke dalam syurga Allah.” Setelah kedua-dua ahli ibadah dan ahli maksiat itu mati, Allah swt telah menghakimi kedua-dua mereka di hadapan-Nya. Allah swt menyoal ahli ibadah, “Adakah kamu lebih mengetahui daripadaku? Atau adakah kamu dapat mengetahui apa yang berada dalam kekuasaan-Ku?” Kemudian, Allah berfirman kepada ahli maksiat, “Masuklah kamu ke dalam syurga Berkat rahmat-Ku.” Sementara kepada ahli ibadah dikatakan, “Masukkan orang ini ke dalam neraka.”[1]

Saya pernah mendengar tazkirah seorang sahabat yang mengupas hadis ini. Kata sahabat saya, Allah menghukum ahli ibadah tersebut masuk ke neraka kerana dia telah berbuat syirik kepada Allah dengan menentukan seseorang masuk ke neraka. Ini kerana kuasa menghukum mutlak milik Allah dan bukan sekali-kali hak manusia yang tidak berkuasa atas makhluk yang lain.

Melihat hal ini, saya yakin, Mustafa Masyhur menulis buku “Kami Pendakwah, bukan Penghukum” kerana kecenderungan kebanyakan Muslim yang mengaku dai’e melakukan hal seperti imam dalam khutbah Jumaat tersebut. Seumur hidup saya menjadi seorang Muslim, bukan ini kali pertama saya mendengar komentar-komentar dai’e penghukum.

Melihat hal ini, saya sangat yakin seorang daie yang terpelihara dari sikap menghukum pastilah seorang daie yang dipelihara Allah. Melihat hal ini, saya ingin sekali agar saya tergolong daripada daie yang Allah memberi saya penglihatan dari mata hati agar saya mampu melihat dari perspektif rabbani dan bukan dari perspektif saya sendiri-sendiri. Amat beruntung orang-orang yang mengamalkan doa akhir ma’thurat, “wala takkilna ila anfusina torfata aini wa aqolla min zalika ya ni’mal mujiib-Jangan (Ya Allah) Engkau biarkan nasib kami ditentukan oleh diri kami sendiri; walaupun kadar sekelip mata atau kadar masa yang lebih pendek dari itu. Wahai Tuhan yang paling mudah memperkenankan permintaan (perkenankanlah).”

Menurut pendidik saya yang amat saya kasihi, golongan rabbani yang mampu melihat dari perspektif rabbani hanya lahir daripada orang-orang yang mukhlis. Dan menjadi orang yang mukhlis walaupun merupakan impian banyak orang bukanlah perkara yang mudah. Salah satu perkara yang mesti dibuat untuk tetap menjadi ikhlas kerana Allah adalah memperbaharui niat dengan beristighfar.Dari Abu Hurairah ra, ia berkata: Saya mendengar Rasulullah saw bersabda: “Demi Allah, sesungguhnya aku mohon ampun dan bertaubat kepada Allah lebih dari 70kali dalam sehari” (HR Bukhari)

renovation

Bercerita tentang memperbaharui niat, mari kita sama-sama menyemak Hadis 1/Hadis 40 yang dikumpulkan oleh Imam Nawawi rahimahullah.

hadis1

Daripada hadis ini, kita mendapat kesimpulan bahawa meniatkan sesuatu kerana Allah & rasul menjadikan pekerjaan harian kita menjadi ibadah yang dalam kata lain menjadi nilai tambah bagi seorang yang tergolong Muslim. Dengan niat kerana Allah & rasul, mandi, makan, minum, tidur kita sehari-hari, pekerjaan rumah/ofis sehari-hari menjadi ibadah dan tidak sekadar sebuah adat. Maka, niat menjadikan suatu yang kecil menjadi besar. Subhanallah 🙂

Dalam masa yang sama, niat boleh menjadikan suatu yang besar menjadi kecil. Tercatat dalam Kisah Sirah tentang si fulan yang gugur dalam medan jihad. Para sahabat Rasul saw merasa cemburu melihat  si fulan yang gugur sebagai syahid. Rasulullah saw kemudian memberitakan si fulan masuk neraka. Terkejut para sahabat ra. Rasulullah saw kemudian menjelaskan beliau tidak masuk syurga kerana niat dia berjihad adalah untuk menunjukkan keberanian dan kepahlawannya dan bukan kerana Allah & RasulNya. Maka, niat menjadikan suatu yang besar menjadi kecil – tak bermakna. Huhuhu 😦

Niat adalah sesuatu yang berkait antara keikhlasan individu dengan Allah swt sahaja. Tidak ada seorang pun yang dapat menjangka/mengukur/menilai keikhlasan seseorang. Oleh kerana niat terkait dengan diri kita dengan amal soleh kita hanya untuk Allah, kita mesti mengetahui barometer amal soleh sehingga suatu amal digelar amal soleh. Bak kata Fudhail bin ‘Iyadh, “Sesungguhnya amal perbuatan jika sudah ikhlas namun tidak benar, tidak akan diterima. Jika benar, namun tidak ikhlas, juga tidak diterima, sebelum menjadi amal yang ikhlas dan benar.Ikhlas jika hanya kerana Allah, sedangkan benar jika mengikut Sunnah Rasulullah saw”.

Jadi bagaimana kita mengetahui sama ada amal soleh kita benar-benar dikatakan amal soleh? Menurut Yusuf  Qardhawi, ada 5 syarat sehingga suatu amal boleh digelar suatu amal yang soleh.

  1. Diniatkan kerana Allah
  2. Amal yang disyariatkan-sama ada yang disyariatkan itu wajib, sunat atau harus.
  3. Amal itu dilakukan dengan tekun dan sungguh-sungguh (itqan)
  4. Tidak mempunyai unsur-unsur yang bertentangan syariat
  5. Kalau itu urusan dunia- ia tidak harus melebihi urusan akhirat seperti solat.

Maka, itulah dia syarat amal kita dikira sebagai amal soleh menurut kacamata ulama’ besar, Yusuf Qardhawi. Semoga dengan kita sentiasa memelihara rutin istighfar, memperbaharui niat dalam beramal dan memelihara solat, Allah berkenan menuntun kita untuk sentiasa ikhlas dalam beramal di dunia untuk kehidupan akhirat yang abadi. Amin.

Untuk akhirnya, saya sampaikan berita gembira dari Rasulullah saw buat orang-orang yang tulus ikhlas dengan syahadah mereka, “Rasulullah saw bersabda, “Orang yang paling berbahagia dengan syafaatku adalah orang yang mengucapkan  la ilaha illallah secara tulus ikhlas dari hatinya”(HR Muslim)

Semoga ALlah berkenan menggolongkan kita sebagai orang-orang yang ikhlas kerana Allah hingga ke titisan akhir hayat kita. Amin.

Read Full Post »

Bismillahirrahmanirrahim…

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh kawan-kawan…

dsc00510

Harini saya nak share about chicken pox setelah both of my kids dijangkiti virus chicken pox. Orang kata, “Chicken pox ni kene sekali je seumur hidup. Kalau dah kena sekali, biasa tak kene lagi dah”.

Tau tak kenapa? Well, this is because chicken pox is an infection caused by the varicella-zoster virus. The immune system makes antibodies during the infection. These fight the virus and then provide lifelong immunity. Therefore, it is rare to have more than one time of chickenpox. Subhanallah, hebat betul immunity system yang Allah jadikan dalam tubuh kita. “Wa fi anfusihum afala tubsirun-dan di dalam dirimu sendiri, tidakkah kamu memperhatikan?” (Adz-Dzariyat 51:21)

CHICKEN POX TREATMENTS

A. Medical Doctors

Masa Fida’ kene chicken pox, paedetrician Ampang Puteri, Dr Kumari cuma beri calamine lotion dan ubat untuk itchiness sebab dia chicken pox tanpa any fever.

Bila Faatih kene chicken pox, we go to nearby clinics, doktor tu prescribes antibiotics yang dia claim untuk keringkan bintat-bintat yang berair selain dari calamine lotion, ubat untuk alahan/gatal, dan ubat demam. I am not a doctor, but my studies reveal our immune system develops antibodies during the infection (1), and paedetrician did not prescribe antibodies for Fida’ (2), so, I do believe we don’t need antibiotics for our chicken pox’s kids.

From my experiences, I know they’re two types of calamine lotion; i.e. with menthol and without menthol. They’re also lotion types and cream type of calamine. Without menthol works better for my children since Fida’ not complained and Faatih tak nangis-nangis masa dipakaikan ke badannya. With menthol makes Fida’ complained panas and Faatih menangis-nangis selama proses calamine lotion dipakaikan sampai dia kering.

faatih with calamine lotion

Thus, kesimpulannya based on my experiences, what we need from doctors are:

1) Calamine cream/lotion without menthol

2) Medicine for their itchiness

3) Ubat demam sekiranya demam.

Pada zaman sekarang, alhamdulillah kita mempunyai vaccine terhadap chicken pox menyebabkan anak-anak ramai yang terhindar dari chicken pox. Tapi, vaccine merupakan usaha yang tidak menjamin 100% anak kita bebas dari chicken pox seumur hidup. Contohnya Fida’. Fida’ mengambil chicken pox pada usia 1tahun 4bulan, tapi dia tetap terkena jangkitan chicken pox. Bezanya berbanding Faatih yang tak pernah ambil chicken pox immunisation, Fida’ dijangkiti chicken pox tanpa demam sedang Faatih bersamaan demam serentak. Fida’ juga tak naik banyak pada muka tapi Faatih naik penuh kat muka sampai mukanya sembab dengan bisul chicken pox dan kepala terpaksa dibotakkan sebab penuh satu kepala.

Jadi kepada parents, saya sarankan ambillah chicken pox immunisation sekiranya berkemampuan. Menurut kidshealth.org, chicken pox immunisation boleh juga di ambil untuk kanak-kanak berumur lebih 1tahun sebagai prevention act for our children from severity of chicken pox.

B. HOMEOPATHY

As all aware, our family is homeopathy consumers. For chicken pox, homeopathy offers:

1) Syampu Mandian Herba yang digunakan untuk mengurangkan gatal-gatal.

2) Bedak sejuk herba which is clamine lotion siblings.

3) Chicken pox tablets untuk keluarkan semua virus chicken pox (varicella-zoster)

4) Cuci darah tablets untuk hilangkan semua parut pada kulit at the same moment virus chicken pox keluar.

Menurut kawan-kawan, virus chicken pox setelah sembuh meninggalkan bintat-bintat berwarna hitam pada kulit. Alhamdulillah dengan ubat cuci darah, Fida’ punya parut chicken pox dissapear as soon as dia sembuh dari chicken pox. Thus, for hoemopathy medicine I will recommend item 1,3 & 4 to be consumed by parents.

C. TRADITIONAL WAYS

Dari perubatan traditional,

1) Minum air kelapa untuk keluarkan semua virus chicken pox.

2) Mandi air rendaman beras yang direbus bersama daun semambu (untuk menghilangkan gatal according to petua nenek/untuk mengeringkan bisul chicken pox according to K. Suhaila mak Aqilah)

3) Blend daun semambu dan campurkan dengan air rendaman beras dan bedak sejuk (untul gatal/keringkan bisul chicken pox juga)

faatih dan daun semambu

Ketiga ini adalah yang saya buat dengan bantuan mama kepada anak-anak saya.

Dari petua nenek,

1) daun semambu boleh digunakan untuk menghilangkan gatal-gatal dengan diminum air rebusannya dan digunakan untuk menghilangkan parut hitam chicken pox dengan menumbuk lumat dan diletakkan je pada kawasan yang dikehendaki seperti pakai inai cara traditional.

2) jagung muda di parut lumat dan diletakkan pada parut demam campak untuk emnghilangkan parutnya.

Dari kidshealth.org,

1) Oatmeal yang diblender hingga lumat boleh dimasukkan dalam air suam dan dijadikan ubat gatal chicken pox

Tips oatmeal ni mb bagi Malaysian pasti high cost tips tapi bagi Malaysian yang berada luar Malaysia macam Joely, Sis Nurul, Kak Da pasti berguna.

SEVERITY CHICKEN POX BETWEEN ADULTS & CHILDREN

Chicken pox dikatakan severe apabila terkena orang dewasa lebih dari kanak-kanak. Lebih-lebih lagi kalau the adults dalam preganancy period. Saya menyaksikan sendiri apabila pembantu rumah kami dijangkiti chicken pox selepas terjangkit dari Fida’. Ini membuatkan abi sedikit bimbang kalau dia dijangkiti chicken pox sebab dia tak ingat kalau dia pernah dijangkiti chicken pox atau tak. Alhamdulillah pernah menurut ibu dan mak long, orang-orang yang berjasa besar dalam membesarkan abi.

Mak Long kata, “Kalaupun dah kena sekalipun, yang dapat menjamin kita dari betul-batul tak dijangkiti sekali lagi hanyalah Allah. Bacalah “Bismillahillazi la yadhurru ma’asmihi syaiun fissama’i wa huwassamiul ‘alim” banyak-banyak. InsyaAllah tidak dijangkiti lagi” [Rasulullah bersabda kalau kita baca zikir ni kita akan terhindar dr segala mudarat/malapetaka]

“Oh ya tak ya. Terima kasih Mak Long”

Inilah sedikit sebanyak mengenai chicken pox yang saya kongsikan bersama kawan-kawan. Apapun ingatlah selalu setiap penyakit datangnya dari Allah dan kepada Allahlah kembali semua urusan menyembuhkan. Jadi setiap kali berusaha untuk menyembuhkan diri atau ahli keluarga selalulah membaca doa Nabi Ibrahim, “Rabbana ‘alaika tawakkalna wa ilaika anabna wailaikal masir-Ya Tuhan kami hanya kepadamu kami bertawakal dan hanya kepadaMu kami bertaubat dan hanya kepadaMu kami kembali” (Al-Mumtahanah 60:4). Semoga dengannya kita terhindar dari melupakan keberadaan Allah dalam usaha berubat especially bila kita dalam usaha mengubati penyakit yang membawa maut seperti kanser, sakit jantung kritikal dll.

Seorang sahabat yang jauh di mata dekat di hati pernah bercerita tentang ayahnya yang sakit jantung berlubang, buah pinggang, darah tinggi dan kencing manis sekaligus yang didiagnose doktor kritikal dan tak dapat diubati lagi.

“Doktor suruh ayah operate jantung 3 tahun lepas tapi ayah tak nak. Mb waktu tu masih boleh bergerak bebas, jadi takdelah rasa significant untuk buat operation. Sekarang, doktor pulak tak bagi operate. Kata doktor, operate pun dah tak boleh buat apa-apa lagi.”

“Homeopathy dah try?”

“Dah, tapi tak de kesan. Maybe dah teruk sangat kut. Saya risau sebenarnya sebab mak dan ayah skrg ni berusaha jumpa bomoh. Takut syirik. Tempat tu macam pakai jin. Sebab lepas pada operation tu, mak suruh adik pergi Sungai Gombak buang telur dll untuk pengeras bomoh tu. Mintak bantuan jin syirikkan? Yang biasa ustaz-ustaz buat tu halau jin kan bukan mintak bantuan jin?”

Kami yang berada kat situ cuma mengiyakan.

“Saya sedih. Maklumlah ayah orang terpelajar. Dulu, ayah waktu tak sakit selalu mengutuk orang-orang yang berjumpa bomoh. Kata beliau, syirik, perbuatan orang tak berfikir dan orang tak berpelajaran. Sekarang dia pula yang buat. Bila kami adik beradik menasihati, kami malah dimarahi. Mak cakap, “Habis kamu nak ayah pergi ye?” Bukan saya nak diri saya tak berayah, tapi kita ni Muslim. Apapun usaha kita, kalau ajal datang takde yang dapat menghalang. Saya cuma nak dia mati dalam redha Allah. Tolong doakan ayah saya ya”.

Semoga beliau sempat bertaubat sebelum beliau meninggal dunia tempoh hari….

Begitulah luahan hati sahabat saya. setiap mengingat peristiwa itu, saya selalu ingat hadis Rasulullah saw yang diriwayatkan oleh Abu Abdurrahman Abdullah bin Mas’ud r.a, “Demi Allah yang tiada Tuhan selainNya, sesungguhnya ada seorang di antara kalian yang sentiasa beramal dengan amalan penghuni syurga, hingga jarak antara keduanya tinggal sehasta, namun ketetapan Allah mendahuluinya, lalu ia melakukan amalan penghuni neraka hingga ia masuk ke dalamnya, dan sesungguhnya ada seorang di antara kalian yang sentiasa beramal dengan amalan penghuni neraka, hingga jarak antara keduanya tingga sehasta, namun ketetapan Allah mendahuluinya, lalu ia melakukan amalan penghuni syurga hingga ia pun masuk ke dalamnya” (HR Bukhari & Muslim)

Semoga Allah berkenan memelihara kita dari syirik. Allahumma inna na’uzubika min an-nusyrika bika syai-an na’lamuhu wa nastaghfiruka lima la na’lamuhu– Allahumma, kami berlindung dari mensyirikkanmu dari sesuatu yang kami tahu, dan kami memohon ampun dari mensyirikkanmu dari sesuatu yang kami tidak ketahui [Doa yang diajar Rasulullah saw untuk menghindari syirik]. Allah, ihdinassiratal mustaqim. Amin.

Read Full Post »

Assalamualaikum kawan-kawan,

5 December 2008 yang lepas saya menerima sms salah seorang sahabat yang beberapa minggu sebelum tu kerap mengalami contraction padahal usia kandungan baru berusia 28 minggu (Notes: kandungan matang pd umur 37-40minggu), ” Alhamdulillah.. I had safely delivered a premature baby boy, weigh 1.2kg @6.55pm this evening at Hospital Miri, Sarawak” Tahniah sahabatku atas jawatan baru yang besar bergelar Mommy of 2! 🙂

Bayi sahabat saya yang special ni memang seorang bayi yang insyaAllah akan menjadi teladan bagi orang-orang yang mencari erti ‘sabar dan tabah’ kerana sejak dari dalam kandungan beliau ditakdirkan Allah melalui pengalaman “amniotic band syndrome” yang menyebabkan bayi sahabatku special hingga sebelah kaki beliau di ambil Allah di dunia untuk diganti dengan yang lebih baik di syurga yang abadi, amin

fahry-al-hazeemFahry Al-Hazeem

Selepas lahir, beliau sekali lagi menjadi bayi yang belajar erti ‘sabar dan tabah’ yang sesungguhnya kerana terpaksa memulakan kehidupan dalam inkubator, dengan 24/7 bergantung kepada bekalan oksigen dan makanan yang sama ada ‘air’ atau susu ibu masuk melalui tiub-tiub yang di sambung ke hidung untuk oksigen dan tali pusat untuk makanan. Semoga untuk setiap sabar baby yang dinamakan Fahry Al-Hazeem ini Allah memberikan kesabaran berlipat ganda untuk mummynya yang bertungkus lumus mengepam untuk memastikan yang disalurkan ke tali pusat Fahry adalah susu ibu dan bukan ‘air’.

Semoga untuk setiap sabar mummy Fahry, abi Fahry, Hafiy yang terpaksa ditinggalkan mummy dan Fahry bermula dari lahir hingga dia dewasa untuk menghadapi masyarakat, Allah menggantikannya dengan syurga buah dari kesabaran dan ketabahan menghadapi setiap detik ujian dunia. ” Maka bersabarlah dengan kesabaran yang baik (Al-Ma’arij 70:5)””Dan bersabarlah, kerana sesungguhnya Allah tidak menyia-nyiakan pahala orang yang berbuat kebaikan (Hud 11:115)””Orang-orang yang sabar dan mengerjakan kebajikan, mereka memperoleh ampunan dan pahala yang besar (Hud 11:11)”

A special song dedicated for special Fahry & his family;

Kawan-kawan yang lain, mari kita sama-sama mendoakan keluarga Fahry dan belajar dari kesabaran juga ketabahan mereka. Semoga dari setiap usaha kita mengambil pelajaran dari keluarga Fahry, hati kita semakin mendekati kebaikan dan syurga menanti kita di penghujung perjalanan hidup kita di dunia. Allah, pandulah kami ke jalan yang lurus. Amin.

Read Full Post »

Assalamualaikum warahmatullah kawan-kawan,

Mesti semua orang tengok landslide punye berita kat Bukit Antarabangsa tu. Innalillahiwainna ilaihi raajiun…Takziah buat semua yang kehilangan ahli keluarga, tempat tinggal dan lain-lain harta benda terutama buat keluarga kawan baik Abi, Ungku Fazri sekeluarga. Semoga tabah.

ungku-fazri-family-residents

Terima kasih buat mama, papa, Hadi, Izzah, Wani, Nisa’ dan Rozie yang bertanya khabar keluarga Abi tercinta alias my beloved family in-law yang menetap di Bukit Antarabangsa. Dan terima kasih kepada Wanie, Sae dan Linda yang menolong mencarikan nombor telefon Riza untuk mengupdates kawan baik Abi yang keluarganya ditimpa bencana.

Everything was coming very fast. No time to even think. Begitulah tatkala bencana alam datang menjenguk. Setiap kali ia datang, ia memberi kita nuansa pemandangan, ” Entah macam mana Hari Kiamat? Kerana untuk yang sekecil dari hari Kiamat pun kita merasa sudah terlalu besar” Amat benarlah firman Allah, “Pada hari itu, tiada seorang pun yang mengazab sedahsyat azabNya.Dan tiada seorangpun yang mengikat sedahsyat ikatanNya” (Al Fajr 89: 25-26)

Maka setelah ini kawan-kawan, mari kita sama-sama kembali kepada Allah. Agar kelak tatkala kiamat datang menjenguk kita tak tergolong dari mereka yang diceritakan Al-Quran menyesal kerana tidak beramal : “Dan apabila pada hari itu dibawa ke neraka Jahannam, maka pada hari itulah baru manusia sedar, tetapi apalah gunanya kesedaran itu? . Dia akan merungut: Alangkah bagusnya jika aku telah sediakan amalan-amalan yang baik untuk hidupku di akhirat (Al Fajr 89: 23-24)

Biar kita bertaubat sekarang agar nanti kita tergolong yang dipanggil Allah, dijemput Allah masuk ke syurganya yang jauh lebih besar dari nikmat tinggal dibanglo mewah, makan makanan yang lebih lazat dari masakan chef manapun di dunia ini, tidur di tilam empuk yang lebih empuk daripada mana-mana tilam empuk dunia dan menaiki kereta yang lebih power dari mana-mana kereta  yang kita idamkan. In fact saya yakin di syurga kalau kita berkehendak kepada jet peribadi, maka pasti Allah ganjarkan asal saja kita beramal di dunia. Mari kita sama-sama memperbaharui taubat agar kita tergolong dari orang-orang yang dijemput ke syurga seperti yang diceritakan Al-Quran: “Wahai jiwa yang tenang! . Kembalilah kepada Tuhanmu dengan kepuasan dan mendapat keredhaan dariNya. Dan silalah masuk ke dalam kumpulan para hamba kesayangan-Ku. Dan silalah masuk ke dalam syurgaKu (Al Fajr 89: 27-30)

sunrise1

Sekali lagi takziah untuk semua yang ditimpa bencana. Semoga saja  kesemua yang terkena musibah kembali optimis melepasi trauma bencana. Ada tips Al-Quran untuk memulai hari baru untuk membina optimisme setelah mengharungi musibah. Tipsnya adalah dengan melakukan solat-solat malam (genap: tahajud, ganjil:witir) pada malam harinya agar when the next break of the day shining its sunrise, kita bangun penuh dengan azam untuk berjaya di dunia dan akhirat. Ini saya ambil dari pentafsiran Sy Qutb dalam kitab tafsirnya Tafsir Fi Zhilali Quran ketika mentafsirkan 5 ayat pertama surah Al-Fajr. ” Demi Fajar. Dan Demi malam-malam yang sepuluh. Dan demi (solat) yang genap dan ganjil. Dan demi malam ketika ia berlalu. Tidakkah sumpahku itu mengandungi hikmah bagi orang-orang yang berakal.” Dalam mentafsirkan ayat demi malam-malam yang sepuluh, mufassirin menklasifikasikan malam-malam yang sepuluh sebagai 1) Malam 10 Zulhijjah atau Malam Hari Raya Aidil Adha

2) Malam di antara 10 malam terakhir di bulan Ramadhan atau Malam Lailatul Qadr

3) Malam ke 10 dr bulan Muharam atau Malam Hari ‘Asyura.

Since kita dalam bulan Zulhijjah dan malam ini merupakan malam 10 Zulhijjah, mari kita sama-sama bangun tahajjud dan witir memperbaharui taubat, memulakan azam baru untuk menghadapi Aidil Adha 1429H esok. Mari kita bertahajjud mendoakan iman kita di masa hadapan. Mari kita bertahajjud mendoakan teman-teman rakyat Malaysia yang ditimpa bencana di Bukit Antarabangsa. Mari kita berdoa semua yang lain selamat dari landslide yang dipredict boleh berulang.

Sahabat…sungguh, untuk setiap bencana yang Allahlah main playernya, Dia jugalah yang paling tahu hikmah-hikmah Dia memberi kita bencana kepada kita dalam perjalanan mendaki puncak mardhatillah di akhirat yang abadi. Semoga semua kita kembali optimis menghadapi dunia terutama buat yang tertimpa musibah. Jangan kita sampai putus asa dengan kehidupan kerana berputus asa dengan takdir Allah bukanlah citra seorang Muslim. Allah berfirman: ” Jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya yang berputus asa dari rahmat Allah hanyalah orang-orang yang kafir” (Yusuf 12: 87)

never-ever-ever-give-up

Semoga untuk setiap kesabaran saudara Malaysia kita yang tertimpa musibah, Allah mengganjarkan balasan syurga yang lebih baik buah dari kesabaran mereka. Amin.

SELAMAT HARI RAYA AIDIL ADHA 1429H

MAAF ZAHIR BATIN

TAQABBALALLAHU MINNA WA MINKUM

P/S:

Link for the stars pics of Bukit Antarabangsa Landslides
Link for Buletin Utama News


Read Full Post »

Bismillahirrahmanirrahim…

Assalamualaikum kawan-kawan…

I am a breastfeeding mum eventhough i am a working mother. Alhamdulillah be blessed with that gift of knowledge and resource to implement that.

breastfeeding

In office we will express the milk and store in the fridge to be given tomorrow during our working hours. That basically what every mother who choose to breastfed their children did in the office. Alhamdulillah, we have dedicated room to implement the daily routine.(Back in 2005 when i breastfed Fida’ the room was still unexist). Month by month, from early 2008, the mums community increases as many babies of Carigali born. Now, we have more than 10 members. The mummies hot topics are their children, maid, nany and also grandmother stories…

 

Last three weeks, Allah menjemput anak salah seorang dari kawan2 kami secara mengejut. The baby was 4 month old. Third child of the friend. Pagi sebelum ke ofis baby sihat-sihat je. No problem. Suddenly waktu tgh hari camtu, both of the parents got emergency call dr pengasuh, beritahu anak diorang bernafas tersekat-sekat. The pengasuh was running towards klinik at the same moment. The clinics terus refer ke hospital. Kat hospital meninggal. Innalillahi wa inna ilaihi raajiuun

Sampai dekat hospital, the pengasuh was terjelepuk kat kaki my friend…mintak maaf gile2 for the incident. Katanya beberapa kali pengasuh tu pengsan. Katanye before meninggal the baby was asleep…cuma breathing dia haritu tak macam normal breathing of sleep baby.After post mortem, doc record was written as Dying reason: Undetermined . Cuma dr hasil bedah siasat ade buble dekat lung the baby. Why ada bubble-cuma Allah yg tahu.

The family was very tabah dalam menerima qada’ n qadar Allah. Both of my friend and hubby chose tidak membuat dakwaan ape pun terhadap pengasuh mereka. Mereka tetap menghantar dua orang anak lagi ke rumah pengasuh tersebut supaya jiran-jiran lain yang hantar anak diorang ke pengasuh tu tak berhentikan anak-anak mereka dr jagaan the pengasuh. Dan mereka berusaha menerima memang ini suratan Allah dengan keadaan yg tidak dapat dielakkan. 

Kawan-kawan breastfeed yg lain byk kali terserempak the friends menangis sorang-sorang. Dia orang Serawak. Family jauh kat seberang. Dia setiap kali teringat, tiba2 menangis. Kami yg kawan dia je mendengar cerite rasa nak menangis. Yelah, bende which we unanticipated. Semua kawan2 lain kat breastfeeding room tak tau nak buat macam mana. Semua orang doakan je sebab kan memang ada hadis yang kalau kita doakan kawan kita tanpa pengetahuan dia, insyaAllah Allah makbulkan…thats all we can do. Selain dr tu, kami beli kad and tulis kata semangat kat dia. Sebabnya, dalam buku ‘who moved my cheese’ it stated yg people yg mengalami trauma kadang2 mengalaminya bertahun2 tanpa sedar yg dia belum get over with the traumatized event. Tapi katanya juga, if the person around them help to motivate them, insyaAllah dia akan lebih recover dr trauma tu jauh lagi cepat tanpa motivasi dr kawan2.

 

kucing-berdoa

Kawan-kawan, tolong perpanjangkan doa bila baca tulisan ni semoga our friend and family tabah mengahadapi dugaan Allah ni sebagaimana tabahnya Ummu Sulaim dan Abu Talhah. Amin…

Read Full Post »